Providing appropriate method to create strategic thinking in the I.R.I Army personnels
Document Type : Research/Original/Regular Article
Abstract
سازمانها و جوامع برای توسعه و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب بایستی روشهای حرکت خود را در چارچوب برنامههای مدون اتخاذ نمایند و در غیر این صورت هرگز قادر نخواهند بود اهداف خود را عملی نمایند. برای اتخاذ تصمیمات در هر سطحی بایستی روش فکری متناسب با آن ایجاد تا بر اساس این چارچوب تفکر، تصمیمهای مربوطه اخذ گردد. حرکت در مسیرهای مرتبط با چشماندازها، اهداف، سیاستها و ارزشهای راهبردی کلان برای سازمانها بدون برنامههای راهبردی و بدون روشهای مدیریت راهبردی امکانپذیر نیست. بدیهی است حرکت این سازمانها توسط نیروی انسانی صورت میگیرد حال چنانچه این نیروی انسانی فاقد شناخت کافی از روش مدیریت، برنامهها، اهداف، چشمانداز سازمان باشد، هیچگاه وضع مطلوب دستیافتنی نخواهد بود. ایجاد تفکر راهبردی در کارکنان آجا نقش بسیار مؤثری در استمرار، بقاء و پیشرفت در محیط متغیر و پویای امروزی بازی میکند و ابزاری است که کمک میکند تا فرصتهای جدید برای تعالی آجا ایجاد شود. این مقاله باهدف ارائه روشی مناسب جهت ایجاد تفکر راهبردی در کارکنان آجا و برای پاسخدهی به این سؤال کلی که برای ایجاد تفکر راهبردی در کارکنان آجا چگونه بایستی عمل نمود؟ ارائهشده است.
ابویی اردکان، محمد؛ سمیه لبافی؛ سمانه آذرپور؛ مهدیه جلالپور؛ «شناسایی عوامل حیاتی موفقیت تفکر راهبردی در دیدگاه مدیران سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان»؛ پژوهشنامه علمی –پژوهشی مدیریت اجرایی، سال ششم، شماره یازدهم، نیمه اول 1393، ص: 13 تا 34.
اخگر، بابک، محمدرضا ناصرزاده، سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک- از مفاهیم تا کاربردها، انتشارات نگارنده دانش، تهران، 1389.
استیسی، رالف، تفکر راهبردی و مدیریت تحول، مترجمان مصطفی جعفری و مهزیار کاظمی موحد، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، سال 1384.
بروس، اندی و کن لاگلان، تفکر راهبردی، مترجم سعید علیمیرزایی، انتشارات سارگل، چاپ دوم، 1385.
پاکطینت، اقبال؛ علیرضا فتحیزاده؛ «توانمندسازی کارکنان: ضرورتها و راهکارها»، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 11 پاییز 1387؛
پورپیجانی، افشین، سنجش همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب وکار سازمان، فصلنامهی پژوهشهای بازرگانی 3 (41): سال 1385، ص 57- 54.
جعفری، مصطفی؛ معصومه رحیمی؛ پریسا فرخی؛ تبیین اثر ویژگیهای زندگینامهای بر ابعاد ششگانه تفکر راهبردی بر اساس مدل عنکبوتی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19، شماره 1، بهار 1394.
Abraham, S.; "Stretching strategic thinking"; (2005), The Journal of Strategy and Leadership, Vol. 33, No. 5, pp. 5-12.
Amiri, M., Khosravi, A., Mokhtari, A.A. (2010), Job satisfaction and its influential factors. Journal of Research in Health Science, 10(1): 42–46.
Casey, A.J, Goldman, E.F, (2010), Enhancing the Ability to Think Strategically: A Learning Model, Management Learning, 41(2) 167–185.
Ghorbani. M., Kiani. B. (2012). Strategic management. Strategic Art of Direction-Giving, McGraw-Hill, London, thinking. Retrieval on emodiran.com/ file/ pp: 1-8. submit/file/4.doc
Liedtka, J. M. (2005), "Strategic Thinking: Can it be Taught?,” Long Rang Planning, 31(1), 120-129
Monavvarian, A., Aghazadeh, H., Shahamat-nejad, M.; (2012), "Measuring the strategic thinking of the managers of tehran's municipality"; Quarterly Journal of Business Management, Vol. 4, No. 12, pp. 129-146.
Moshbeki, A., (2008), Khazaie, A.; "Modeling elements of strategic thinking in Iranian organizations"; The Journal of Iranian Business Management, Vol. 1, No. 1, pp. 105-118.
Porter, M. E.; (1990), The Competitive Advantage of Nations; London: Macmillan